Ruim 30 jaar werken in het onderwijs betekent dat je echt hebt gekozen voor dit vakgebied. Gedurende die periode heb ik binnen vrijwel alle onderwijsvarianten wel een rol gespeeld. Variërend van VMBO, MBO, VO (Mavo, Havo, VWO) en later het HBO. Daarnaast heb ik ook nog veel bedrijfstrainingen opgezet en uitgevoerd. In eerste instantie opgeleid als docent Wiskunde en Natuurkunde en later werd dat ICT/Informatica (zie mijn CV)
Uiteraard is de inhoud belangrijk maar de manier waarop die inhoud wordt overgebracht is voor mij zeker zo interessant. Ben ik nou een techneut, een onderwijskundige of een vakdidacticus? Eigenlijk weet ik het zelf ook niet. Maar het totaalplaatje is voor mij het meest belangrijk.
Gedurende de eerste 10 jaar van m’n carriere heb ik gewerkt in het Voortgezet Speciaal Onderwijs, dat doet iets met je visie op onderwijs. Contact maken, een relatie opbouwen en de voorwaarden creëren voor leren en ontwikkelen zijn de basis van goed onderwijs.
Een periode daarna heb ik 11 jaar gewerkt aan een Technische Lerarenopleiding. Daarbij niet alleen de lessen uitgevoerd maar ook de opleiding inhoudelijk ontwikkeld en doorontwikkeld. Lesgeven aan toekomstige docenten was voor mij de ultieme opdracht en zingeving. Daarbij werd altijd de inhoud, in dit geval ICT, gekoppeld aan de manier waarop dat het beste uitgevoerd kan worden.
In de huidige periode ben ik weer volop met onderwijsontwikkeling bezig. Sinds augustus 2018 ben ik met een kleine groep mensen een Associate Degree CyberSecurity aan het ontwikkelen, implementeren en uitvoeren. Daarbij is niet alleen de vorm en de didactiek vooruitstrevend maar ook zeker de inhoud, cybersecurity is een nieuw vakgebied.
Ik ben een voorstander van modern onderwijs, thema’s die voor mij een belangrijke rol spelen zijn online leren, gepersonaliseerd leren en blended learning. Voor meer informatie daarover kan je een bezoek brengen aan www.goblended.nl.